کد مطلب:292085 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:750

سؤالات مطرح شده

در این نامه، پنج سؤال اساسی و مهمّ در رابطه با امام زمان (ع) و ظهور ایشان مطرح كردیم. سؤال اوّل در مورد «شرایط ظهور»؛ سؤال دوّم در رابطه با «چگونگی كسب آمادگی برای ظهور»؛ سؤال سوّم در مورد «شرایط جهان و جهانیان در قبل و بعد از ظهور»؛ سؤال چهارم در مورد «چگونگی آگاه كردن دیگران در مورد حضرت و ظهور ایشان» و سؤال پنجم در مورد «احتمال ظهور در عصر كنونی» بود.

برای آنكه این مكاتبه تحت نظر مركزی بوده و عنوانی به خود بگیرد تا علماء و بزرگان، بهتر با ما همكاری كنند، تصمیم گرفتیم كه از عنوان مؤسسّه «مكتب اهل بیت استفاده كنیم كه با كسب اجازه از مسئول این مؤسّسه، نامه ها را ممهور به مُهر مؤسّسه «مكتب اهل بیت(ع)» نمودیم. در اینجا متن كامل نامه ذكرمی گردد:

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»

«با عرض سلام محضر ...........................................

امیدواریم حال مباركتان خوب و در ظلّ عنایات امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) و در پناه آن بزرگوار در تمامی احوالات موفّق و پیروزباشید.

با توجّه به تحقیقات و بررسی هایی كه به عمل آورده ایم، دریافته ایم كه حضرتعالی تاكنون كمك های شایانی به اسلام و مسلمین و جهان تشیّع نموده اید و با توجّه به اینكه دانشمند و عالمی بسیار آگاه در مورد اسلام و اهل بیت (ع) و مخصوصاً امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) می باشید می توانید مساعدت و راهنمایی فراوانی به ما بنمایید.

لذا از محضر حضرتعالی استدعا داریم كه جواب سؤالات زیر را بطور خلاصه و واضح و روشن، در چند خطّ مرقوم بفرمایید تا نظرات شما با نقطه نظرات دیگر علماء و دانشمندانی كه در این باره با آنها نیز مكاتبه گردیده است، تحت عنوان كتاب یا جزوه ای در اختیار علاقمندان و شیفتگانِ حضرت مهدی (ع) و منتظران آن حضرت قرار گیرد.

البتّه در رابطه با سؤالات زیر كتابهای متعدّدی به طبع رسیده است، ولی جواب دادن به این سؤالات توسّط علماء و دانشمندانی همچون حضرتعالی تأثیر خاصّ و فوق العاده ای در اذهان می گذارد.

امیدواریم با راهنمایی ما و افراد جویای حقّ و حقیقت و همینطور آحاد و اقشار مختلف جامعه، گامی مهمّ و اساسی در جهت بالا بردن بینش فكری مردم در جهت آمادگی برای ظهور امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) بردارید و مظهر صفت هدایتگری خداوند متعال باشید.

سؤالات: 1 - شرایط ظهور آقا امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) چیست؟

2 - چگونه برای ظهور آن حضرت، آمادگی پیدا كنیم؟

3 - از لحاظ وضعیّت جهان و جهانیان (چه از نظر اقتصادی و مادّی و چه از نظر معنوی و حكومتی و ...) چه فرقی ما بین قبل از ظهور امام زمان (ع) و بعد از ظهور ایشان وجود دارد؟

4 - چگونه می توان دیگران را نسبت به امام زمان (ع) و ظهور ایشان آگاه كرد؟

5 - با توجّه به ظلم و ستم و فساد و تباهی كه هر روز در جهان بیشتر و بیشتر می شود و همینطور با توجّه به رشد فكری جهانیان نسبت به اسلام واقعی و با به وقوع پیوستن اكثر علامات غیر حتمیّه كه در مورد ظهور امام زمان (ع) آمده است، آیا احتمال ظهور در عصر كنونی می رود یا خیر؟

(لطفاً اگر جریانی در این رابطه داشته اید یا می دانید، برایمان ذكر بفرمایید.)



عنایت مراجع و علماء و تشویق و ترغیبهای آن بزرگوران

الحمد للّه بسیاری از مراجع و علماء و دانشمندان عزیز، ما را مورد عنایت خویش قرار دادند و پاسخ این سؤالات را بعضاً خلاصه و بعضاً مشروح، بصورت كتبی یا شفاهی (انجام مصاحبه) بیان فرمودند كه تمام آنها در این كتاب ذكرشده است (و بعضی مطالب نیز از بعضی از كُتُب علماء نقل گردیده است).

در حین كار در بعضی از موارد با تشویق ها و ترغیبهای بسیار جالبی از طرف بعضی از مراجع و علمای بزرگ روبرو شدیم كه بشدّت باعث دلگرمی و تقویت روحیّه ما گردید و باعث می شد كه كارمان را با وجود موانعی كه بر سر راهمان پیش می آمد با قاطعیّت بیشتری دنبال كنیم و خدا را شكر می كردیم كه سعادت چنین كاری را به ما عنایت فرموده است.



دلایل بعضی از علماء برای جواب ندادن

بسیاری از علماء و شخصیّتها نیز به دلایل گوناگونی (همچون مشغله زیاد و نداشتن وقت مناسب، میسّر نبودن پاسخ دادن اختصاری به سوألها، تواضع و مطرح نكردن خود در جامعه، احتیاط در این موارد و ....) یا ما را به كتابهایی در مورد امام زمان(ع) ارجاع دادند و یا درخواستمان را ردّ كردند.



بی توجّهی و برخورد بد و نامناسب بعضی از علماء و تهمتهای ناروا

بعضی ها هم ما را لایق جواب دادن ندانستند و متأسّفانه بعضی ها هم نسبت به این موضوع بی توجّهی نشان دادند و حتّی به ما گفتند: «صلاح نیست به مسائل مربوط به امام زمان(ع) وارد شوید!»، و بعضی ها هم صد متأسّفانه برخوردهای بسیار نامناسبی با ما داشتند، بطوری كه انگار ما جنایت بزرگی مرتكب شده ایم و حتّی شنیدیم كه فردی در مورد دست اندركاران این برنامه گفته بود كه: «باید این افراد را - هر كسانی كه باشند - مجازات نمود تا دیگر طرف این كارها! نروند!!» همچنین اشخاصی به یكی از علماء، نسبت به اینكه مبادا ما از اعضای انجمن حجّتیّه باشیم هشدار داده بودند و ..... دهها تُهمت و سخن ناروا در مورد دست اندركاران این طرح زده بودند، در حالی كه آنها نه ما را می شناختند و نه كوچكترین تلاشی برای شناختن ما كرده بودند. تازه این در حالی بود كه مطالب و سؤالات ما كوچكترین اشكالی نداشت. (حساب آنها را به خدا وامی گذاریم.)



بوجود آمدن ضعف روحیّه و بدبینی در بعضی از همكاران

در طیّ این مدّت، از یكی از دوستان بسیجی خود درخواست همكاری كردیم و او نیز موافقت نمود و بسیار خوشحال شد كه می خواهد خدمت علماء و بزرگان برسد و در مورد امام زمان(ع) از آنها كمك و راهنمایی بگیرد. پس با ذوق و شوق فراوانی شروع به كار نمود. ولی پس از مدّتی بسیار كوتاه به علّت برخوردهای نامناسبی كه دید، آنچنان ضعف روحیّه ای در او ایجاد شد كه دیگر حاضر به ادامه همكاری نشد و متأسّفانه نسبت به بعضی از علماء نیز بدبین گردید. وی گزارش كار خود را بصورت كتبی به ما ارائه داد كه ماآن را با حذف بعضی از قسمتها (كه شاید صلاح نباشد همه بدانند) در این قسمت می آوریم:

«بسمه تعالی . با یاری خدا و امام زمان (ع) كار رساندن سؤالات انجام شد. در طی این مدّت با اینجانب برخوردهای مختلفی شد كه بعضی از برخوردها خوب و شایسته و بعضی هم پسندیده نبود (نه تنها از نظر بنده بلكه از نظر اخلاقی هم درست نبود.) مسئول دفتر یكی از مراجع به نام .... از قبول آن خودداری كرد و گفت: «اصلاً به سؤالات اعتقادی پاسخ داده نمی شود» كه به نظر بنده برای یك مرجع تقلید شیعه خیلی بد است كه به چنین سؤالاتی پاسخ داده نشود. متأسّفانه اینگونه برخوردها این ذهنیّت را در مردم بوجود آورده است كه تا اسم فلان آیت اللّه العُظمی برده می شود همه افكار، متمركز احكام و رساله و ... می گردد. حال آنكه آیا آیت و نشانه خدا در همین مسائل غسل و نماز و روزه و ... خلاصه می شود؟! یقیناً خیر!

اگر اعتقادات مردم مخصوصاً جوانان ضعیف بشود، دیگر كسی سراغ رساله و احكام شرعی موجود در آن نمی رود. گذشته از آن با سُست شدن اعتقادات، فساد هم در جامعه بیشتر خواهد شد، همانگونه كه دیده می شود.

ناگفته نماند كه سؤالات ما در مورد امام زمان (ع) بود كه توقّع می رفت حداقل كسانی كه در سفره امام زمان (ع) نان می خورند به این سؤالات پاسخ دهند امّا متأسّفانه...

در مورد بسیاری از علمائی كه به آنها مراجعه نمودم این مطالب صدق می كند. البتّه هنوز هم تا موقعی كه بصورت كامل جواب سؤالات نیاید قضاوت قطعی نمی توان كرد كه امیدوارم در پاسخ به سؤالات كم لطفی نشود. انشاء اللّه. بطور كلّی این كار حداقل برای بنده بسیار مفید بود تا بعضی از علمای شهر خودم را بهتربشناسم.»



قصد بیان مشروح تمام برخوردهای نامناسب و توهین آمیز بعضی از علماء

خلاصه ما كه بیشتر متوجّه غُربت آقا امام زمان (ع) شده و فهمیده بودیم كه بسیاری از كسانی كه سربازان آن حضرت محسوب شده و نان و نمك آن حضرت را می خورند و طبعاً باید به فكر ایشان بوده و در جهت تبلیغ ایشان كاری انجام دهند از آن حضرت روی گردان بوده و ایشان را نمی خواهند، تصمیم گرفتیم با ذكر مشروح كاملی از برخوردهایی كه با ما شده بود در بخش جداگانه ای از این كتاب تحت عنوان «جریانات و اتّفاقات جمع آوری مطالب مربوط به امام زمان(ع)» تمامی مردم رإ؛ظظ نسب به این مسائل آگاه كرده و متوجّه خیلی از واقعیّتهای پنهان بنمائیم.

پس مشروح تمام برخوردهای نامناسب و بعضاً توهین آمیزی كه بعضی از علماء و شخصیّتها با ما داشتند را با ذكر اسامیشان گردآوری كرده و می خواستیم در این كتاب بیاوریم و حتّی آماده برخوردهای احتمالی و كشیده شدن به دادگاه نیز بوده و دفاعیّات و مستندات محكمه پسند كاملی را داشتیم و آمادگی خود را در این مورد نیز ذكر كرده بودیم.



حذف «جریانات و اتّفاقات جمع آوری مطالب این كتاب»

بخاطر سفارش بعضی از علماء

این بخش را به محضر چند تن از علماء و روحانیّون بزرگوار بردیم تا از نظرات و پیشنهادات آنها در تكمیل كردن این بخش استفاده كنیم. منتها عدّه ای از آن بزرگوران با مشاهده آن مطالب، ما را از چاپ آن نهی نمودند و ذكر آنها را در كتاب باعث بدبینی مردم به قشر روحانیّت و در نتیجه باعث تضعیف اعتقادات دانستند و اصرار نمودند كه آن مطالب حذف شود.

بعد از گفتگوها و مباحثات زیاد با این بزرگواران، قانع شدیم و بخاطر حفظوحدت و بخاطر این كه ما باعث بدبینی مردم نسبت به قشر روحانیّت و تضعیف آنها نشده باشیم، این بخش را حذف نمودیم. ولی در آینده اگر مفاسدی نداشت و لازم بود، آن جریانات را در كتابها یا مطبوعات ذكر خواهیم نمود. (یقین داریم كه بعضی از علماء از ما گله خواهند كرد كه چرا همین چند سطر را نیز نوشته ایم! ولی خدمت این عزیزان عرض می كنیم كه با ذكر این مطالب به هیچ عنوان قصد تلافی كردن و یا بی احترامی به هیچ كس را نداشته ایم فقط خواسته ایم خوانندگان با گوشه ای از نمای دور واقعیّتها آشنا شده و بعضی از علماء و شخصیّتهای زمان خود را بهتر بشناسند و از غُربتِ امام زمان(ع) در بین شیعیان آگاه شوند.)



انتظار برخوردهای متفاوت و حتّی شاید بسیار نامناسب در مورد این كتاب

ما انتظار برخوردهای متفاوت و حتّی شاید بسیار نامناسبی در مورد این كتاب خواهیم داشت كه انشاء اللّه اگر صلاح بود و موفّق شدیم مشروح آنها را در كتابی جداگانه و شاید در بعضی از مطبوعات كشور، درج نموده و دیگران را از آنها آگاه خواهیم كرد.

این هم درد دلی بود بسیار اندك از كسانی كه در جمع آوری مطالب این كتاب زحمت كشیدند. و ما بیشتر از این در این مورد، چیزی ذكر نمی كنیم مبادا كه بیش از این مورد تُهمت و افتراء واقع گردیم و یا باعث بدبینی مردم نسبت به قشرروحانیّت شویم.



دلایل تقدّم و تأخّر پاسخهای مراجع و بزرگان در این كتاب

در این كتاب ما سعی كرده ایم نامهایی كه (به نظرمان) در نظر عموم معروف تر می باشند را مقدّم قرار دهیم و كسانی كه به لقب آیة اللّه معروف هستند را «آیةاللّه» ذكر كنیم و از آوردن لقب «آیة اللّه العُظمی » بنابر دلایلی (كه صلاح نیست ذكر شود) خودداری نموده ایم.

(البتّه شاید این موضوع را بطور كامل و دقیق رعایت نكرده باشیم ولی یقین داشتیم و داریم كه در بین كسانی كه جوابهای آن ها در این كتاب ذكر شده است این مسائل مطرح نیست و حتّی بعضی از آنها اصرار داشتند كه اسمی از آنها ذكر نشود تا گمنام باقی بمانند. منتها از تمام بزرگان و عزیزانی كه نتوانسته ایم احترامات لازم را در مورد آنها رعایت كنیم عذر خواهی می نمائیم و امیدواریم این بی ادبی ما را مورد عفو و بخشش خویش قراردهند.)



تشكّر از همه بزرگان و علماء و امیدواری های ما

در پایان از همه علما و بزرگانی كه ما را در این امر یاری و تشویق نمودند تشكرّ و قدردانی می كنیم، اجر آنها با خود امام زمان (ع).

امیدواریم با مطالعه و تفكّر و عمل بر روی راهنمایی های گرانقدر این عالمان و دانشمندان، شرایط را برای ظهور حضرت بقیّة اللّه الاعظم (ارواحنافداه) آماده كرده و از هر لحاظ آمادگی یاری آن عزیز را پیدا كنیم و با شوق درك محضر آن حضرت و دنیای بهشتی بعد از ظهور، مبلّغان خوبی برای حضرت ولیّ عصر (ع) بوده و دیگران را نسبت به آن امام عزیز آگاه نماییم و در هر چه نزدیك تر كردن ظهور ایشان تلاش و كوشش نماییم.

بخش یك